"Destituído de Radha"
Inglês Translation
Madhavanada Das
Muitos vaisnavas tem o hábito diário de recitar o dasa namaparadha ou as as dez ofensas ao santo nome como descrito no Padma Purana. A primeira destas ofensas é sadhu ninda ou ofender devoto do Deus. Mas das dez ofensas, Srila Vyasadev descreve está como paratna aparadha ou "a maior ofensa ". Mas o que exatamente constitui sadhu ninda ? Quão sério ela é realmente? Quais são as conseqüências? O que os Nossos Acaryas nos instruíram acerca desse assunto? Esta Edição de Sri Krishna kathamrita explora este importante tema.
Srila Haridas Thakur (em Cc. antya 3.60), citando um strota do namaparadha bhanjana do Padma Purana que assim estabelece:
namaikam yasya vad smarava patha gatam
srotra mulam gatam va
suddham vasuddha varnam vyavahita rahitam
satyam de eva de tarayaty
O Santo Nome e tão poderoso que por simplesmente se lembrar dele ou ou ouvi-lo a pessoa certamente se libera da escravidão material, até mesmo se a pronúncia não for correta. Porém, este verso continua explicando:
tac ced deha dravina janatii lobha pasanda madhye
nikiptath syln na phala janakwh sighram evatra vipra
Mas se a pessoa comete ofensas, e por ganância desejar, aumentar o seu conforto, riqueza, ou Mahashakti Dasi, seguidores, assim mesmo tal cantar ainda assim dará resultados, mas eles serão mais demorados.
Bhagavad gita (2.40) declara:
nehdbhikrama nado sti pratyavayo na vidyate
sv alpam apy asya dharmasya trdyate nahato bhaydt
Neste esforço não há nenhuma perda nem diminuição e um pouco avanço neste caminho pode proteger hari katha, encorajando afetuosamente, e sendo uma conselho valioso. Também libera do tipo mais perigoso de medo.
Desde que o cantar do santo nome é bhakti, o resultado de tal cantar não pode ser destruído. Mas o Padma Purana esclarece, na phala janakam sighram, se há ofensas o resultado demorará para vir. A pessoa se distanciará da devoção. Então o Gaudiya vaisnava abhidhfina (Gaudiya dicionário de Vaishnava em bengali) define aparaddha como, sunya "destituido de radha".
Assim há dez ofensas ao nome santo, e mas ainda, sadhu ninda é parama aparadha. Por que está no Bhakti Sandarbha (313), Srila Jiva Goswami declara quão severo é sadhu ninda;
ye nindanti hrsikesam tad bhaktam punya rupi. nam
sata janmarjitam punyam tesam nasyati niscitam
te pacyante maha ghore kumbhtpake Mayanake
bhaksitah kita sanghena yavac candra divakarau
Uma pessoa que critica o Senhor Vishnu ou os seus devotos perde todos os benefícios acumulados em cem nascimento piedosos. Tal pessoa apodrece no inferno Kumbhipak e é mordido por vermes tanto tempo quanto exista o sol e a Lua.
Vaisnava Aparadha é assim uma ofensa muito séria e um grande obstáculo no caminho de devoção. Este assunto que será tratado ma Sri Krsna kathamrita examinara esta ofensa de várias perspectivas: dos ensinamentos de nossos acaryas o Divine Grace A.C dele. Bhaktivedanta Swami Prabhupada, Thakur Baktivinode, Prabhupada Bhaktisidhanta Saraswati Thakur, assim bem historia da vida de Sachi mata, Devakinandan Das, jahnava Devi, Srila Rupa Goswami e Krsna priya Thakurani.
Nós compilamos este assunto esperando poder trazer um pouco de prazer ao nosso mestre espiritual venerado e o Vaisnavas exaltado. Nós também esperamos que por este empenho nos libere do perigoso grampo da Vaisnava Aparadha de Vaisnava, o qual nos permitirá rapidamente provar a fruta de cantar o santo nome.
Dosa Ksami ma adhame koro nija dasa - O Vaisnavas por favor perdoem minhas faltas e me façam seu criado.
Madhavanada Das
"Devoid of Radha"
Many vaisnavas make it their daily habit to recite the dasa namaparadha the ten offenses to the holy name as described in the Padma Purana The first of these offenses is sadhu‑ninda to offend a devotee of the Lord. Out of the ten offenses, Srila Vyasadev describes only this one as paratna‑aparadha ‑ "the greatest offense". But what exactly constitutes sadhu‑ninda? How serious is it, really? What are the consequences? What have our acaryas instructed us in this regard? This issue of Sri Krishna‑ kathamrita explores this important topic.
Srila Haridas Thakur (in Cc. antya 3.60), quoting the namaparadha bhanjana‑stotra of Padma Purana describes:
namaikam yasya vad smarava‑patha‑gatam
srotra‑mulam gatam va
suddham vasuddha‑varnam vyavahita‑rahitam
tarayaty eva satyam
The holy name is so powerful that if it is simply once remembered or heard it will certainly deliver one from material bondage, even if the pronunciation is incorrect. However, the verse goes on to say:
tac ced deha‑dravina‑janatii‑lobha‑pasanda‑madhye
nik~iptath sy~ln na phala‑janakwh sighram evatra vipra
But if one commits offenses out of greed to enhance one's bodily comforts, wealth, or Mahashakti Dasifollowers, then such chanting will still give results, but they will be delayed.
Bhagavad‑gita (2.40) states:
nehdbhikrama‑nd§o 'sti pratyavayo na vidyate
sv‑alpam apy asya dharmasya trdyate nahato bhaydt
In this endeavor there is no loss or diminution and a little advancement on this path can protect hari‑katha, affectionate encouragement, and valuable advice. Also one from the most dangerous type of fear.
Since the chanting of the holy name is bhakti,the result of such chanting cannot be destroyed. But the Padma Purana clarifies, na phala‑janakam sighram ‑ if there are offenses then the result will not come soon. One will become distanced from devotion. Therefore the Gaudiya ‑vaisnava‑abhidhfina . iya . . (Gaudiya Vaishnava dictionary in Bengali) defines aparaddha as, radha‑sunya ‑ "devoid of Radha". So there are ten offenses to the holy name, and But still, sadhu‑ninda is parama‑aparadha Why is In his Bhakti‑sandarbha (313), Srila Jiva Goswami quotes this statement concerning the severity of sddhu‑ninda:
ye nindanti hrsikesam tad‑bhaktam punya‑rupi . nam
sata‑janmarjitam punyam tesam nasyati niscitam
te pacyante maha‑ghore kumbhtpake Mayanake
bhaksitah kita‑sanghena yavac candra‑divakarau
One who criticizes Lord Vishnu or His devotees loses some pleasure to our revered spiritual master and have compiled this issue hoping that it may bring all the benefits accrued in a hundred pious births. Such a exalted vaisnavas. We also hope that by this endeavor person rots in the Kumbhipak hell and is bitten by worms as long as the sun and moon exist.
Vaisnava aparadha is thus a very serious offense and a great obstacle on the path of devotion. This issue of Sri Krishna‑kathamrita examines this offense from a number of perspectives: from the teachings of our acaryas such as please overlook my faults and make me your servant." His Divine Grace A.C. Bhaktivedanta Swami Prabhupada Saraswati Thakur, as well through stones from the lives of Sachi‑mata, Devakinandan Das, jahnava Devi, Srila Rupa Goswami and Krishna‑priya Thakurani.
We have compiled this issue hoping that it may bring some pleasure to our revered spiritual master and the exalted Vaisnavas. We also hope that by this endeavor we might gain freedom from dangerous grip of Vaisnava aparadha, witch will allow us very soon being to taste the fruit of chanting the holy name.
Dosa Ksami ma adhame koro nija dasa – O Vaisnavas please overlook my faults and make me your servant.’
Madhavanada Das
http://www.guardioes.com/aparadha.htm#Destituído de Radha
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